Scratch Blok Programlama Tanıtımı | Bilişim Konuları

Scratch Blok Programlama Tanıtımı

Bu yazımızda Scratch Blok Programlama hakkında bilgi vermeye çalışacağız. Scratch Blok Programlama nedir? Ne işe yarar? Nasıl kullanılır? gibi daha bir çok bu programlama ile ilgili soruya cevap bulacağız.

Öncelikle Scratch Blok Programlama adından da anlaşılacağı üzere bloklar kullanılarak programlama yapmamıza olanak sağlayan bir programlama yapısıdır. Amacı hiç kod yazmadan görsel ögelerle basit bir oyun yapmamızı sağlıyor. Öğrenmek çok kolaydır. Problemlere bakış açınızı geliştirir. Kod yazmanın mantığını kolay ve eğlenceli şekilde öğrenmenize imkan sağlar. Programı isterseniz internetten indirerek bilgisayarımıza kurduktan sonra kullanabiliriz. İstersek hiç bilgisayarımıza kurmadan direk internet üzerinden programlama yapabiliriz. Eğer internet üzerinden kullanmak istiyorsak https://scratch.mit.edu adresine girerek bu siteden program yapmaya başlayabiliriz.

Nasıl kullanılır Scratch programı diye soracak olursak çok basit. Geleneksel programlama dillerinin aksine programı yapan kişi, istediği fonksiyonları fare ile tıklayıp sürükleyerek animasyonlar, oyunlar, ve hikayeler oluşturabilmektedir. Yada istediği aritmetiksel mantıksal işlemleri yapabilmektedir.

Biz bu yazımızda internet üzerinden kullanacağımız Scratch programını tanıtacağız. Scratch programı öğrenilmesi oldukça kolay, zevkli ve kod yazmayı gerektirmeyen bir programdır. Genellikle küçük yaştaki çocukların, öğrencilerin yada programlama yeni başlayan herkes için öğrenilmesi kolay ve zevkli olan bir programdır. Web tarayıcımızın adres satırına https://scratch.mit.edu yazarak internet üzerinde çalışan moduna erişmiş oluyoruz.

Scratch programının genel görüntüsü aşağıdaki gibidir.

scratch-nedir-1

Yukarıdaki ekran scratch programının proje oluşturma ekranıdır. Burada sayfa genel olarak beş bölümden oluşmaktadır.

1-Menüler Bölümü: 

Bu bölüm menü bölümü olarak adlandırılır.

scratch-nedir-6

Burada en başta dil seçeneği vardır. Buradan hangi dilde kodlama yapmak istiyorsanız o dili seçerek kodlama yapabilirsiniz. Bu diller arasında Türkçe dili de mevcuttur.

scratch-nedir-7

Yanında bulunan Dosya simgesi ise yeni bir proje açmayı, var olan bir projeyi bilgisayara kaydetmeyi yada bilgisayardan bir projeyi buraya yüklemeyi sağlayan komutlardan oluşur.

scratch-nedir-8

Son olarak Eğitici dersler bölümü bulunmaktadır. Burada ise daha önceden yapılmış olan projeleri ve dersleri görebilirsiniz. Bu projeleri alarak üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz yada bu projeleri kendi bilgisayarınıza kaydedebilirsiniz.

 

2- Kod bölümü:

Bu bölümde scratch blok programlamanın program yaparken kullandığımız blokları bulunmaktadır. Bloklarda kendi aralarında kategorilere ayrılmaktadır. Daha sonraki yazılarımızda bu kategorilerdeki blokların görevlerini detaylı olarak anlatacağız. Aşağıdaki resimde bu bölümün bir görüntüsü bulunmaktadır. Kod blokları kendi aralarında da gruplara ayrılmıştır. Bu gruplar;

Hareket, Görünüm, Ses, Olaylar, Kontrol, Algılama, Operatörler, Değişkenler ve Bloklarım gruplarından oluşmaktadır.

scratch-nedir-2

3-Kostümler bölümü:

Bu bölümde projelerimizde kullanacağımız kostümlerin olduğu bölüm. İstersek kendi kuklamızı ve kendi kostümümüzü de tasarlayabiliriz. Bu arada bir program yaparken kullanacağımız nesnenin adı kukladır. Bu bölümde kuklamıza ait kostümler bulunmaktadır. Birden fazla kostüm oluşturarak kuklamıza çeşitli hareketler yaptırabiliriz. Tasarlamış olduğumuz yeni kostümü bitmep’e dönüştürerek sahnede kullanabiliriz.

scratch-nedir-3

4-Sesler Bölümü:

Bu bölümde projelerimizde kullanacağımız seslerle ilgili ayarlar yapmamıza olanak sağlanır. Sesleri artırıp kısabiliriz, hızlandırıp yavaşlandırabiliriz yada tamamen sesi yok edebiliriz. Eklemiş olduğumuz sesi kopyalayarak yeniden kullanabiliriz. Yeni ses dosyaları ekleyerek bunları birleştirebiliriz.

scratch-nedir-4

5-Sahne Bölümü:

Bu bölüm projemizde yaptığımız şeylerin nasıl çalıştığını gördüğümüz yerdir. Yaptığımız program kodlarının çalıştığı bölümdür. Bu bölümün adı sahnedir. Oyunun yada projenin oynandığı yerdir. Projeyi çalıştırmak için yeşil renkli bayrağa tıklarız. Çalışan projeyi sonlandırmak için de kırmızı yuvarlağa tıklarız. Sahne ile ilgili ayarlar yapabiliriz.

scratch-nedir-5

Bir sonraki yazımızda Kod Bloklarının hangisinin görevi nedir, ne iş yapar, hangisini ne zaman kullanmamız gerekir bunları anlatacağız. Böylece hiç programlama bilgisi olmayanlar bile kolayca programlama yapabilecek. Konu anlatımları En baştan yada hiç bilmeyenlere yönelik olacak.

Yorum Yap